Printre informaţiile utile cuprinse în Ghidul recent lansat de către Direcţia Generală Anticorupţie se numără şi paşii ce trebuie urmaţi pentru întocmirea certificatului de naştere. Astfel, pentru eleiberarea documentului menţionat de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor (SPCLEP) este nevoie de certificatul medical constatator al naşterii, întocmit pe formular-tip, actul de identitate al mamei şi/sau al declarantului, dacă naşterea nu este declarată de mama, certificatul de căsătorie al părinţilor copilului, în original şi în copie, dacă sunt căsătoriţi, iar dacă aceştia poartă nume de familie diferit, declaraţia scrisă cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul, declaraţia de recunoaştere a copilului născut în afara căsătoriei, dată de către tată în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează naşterea, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează consimţământul mamei; în cazul tatălui minor acesta este asistat de reprezentantul legal. Înregistrarea naşterii se face de structura de stare civilă din cadrul SPCLEP sau, după caz, de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărei raza s-a produs evenimentul.
În situaţia în care unul dintre părinţi sau ambii sunt cetăţeni străini, sunt necesare documentele menţionate, precum şi următoarele: paşaportul părintelui cetăţean străin/părinţilor cetăţeni străini, respectiv actul de identitate pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, în original şi în copie, şi traducerea legalizată a filei care conţine datele de identificare, certificatul de căsătorie al părinţilor copilului şi traducerea legalizată a acestuia, dacă părinţii sunt căsătoriţi, originalul certificatului şi traducerea acestuia vor fi apostilate/supralegalizate, după caz.
În situatia în care ambii părinţi au vârsta sub 14 ani sunt necesare şi: certificatul de naştere al mamei şi actul de identitate al declarantului, dacă declararea naşterii nu este facută de mamă, actul de identitate al reprezentantului legal al unuia dintre părinţii copilului.
În cazul în care părinţii au domicilii diferite, părintele care declară naşterea va da o declaraţie cu privire la domiciliul copilului. În cazul în care părinţii poartă nume de familie diferite sau există neconcordanţă între prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al naşterii şi cel declarat, înregistrarea naşterii se face în baza declaraţiei scrise, semnată de ambii părinţi, din care să rezulte numele de familie şi prenumele copilului. Dacă părinţii nu se înţeleg cu privire la numele de familie şi prenumele copilului, primarul unităţii administrativ – teritoriale la care se înregistrează naşterea stabileşte, prin dispoziţie, numele de familie şi prenumele copilului.
Daca părinţii nu se înţeleg cu privire la numele de familie al copilului, instanţa de tutelă hotărăşte numele copilului şi comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primăria unităţii administrativ-teritoriale
competent/ă să înregistreze naşterea.
Pentru declararea şi înregistrarea naşterii copilului părinţii au la dispoziţie: 15 zile de la data naşterii – pentru copilul născut viu şi aflat în viaţă, trei zile de la data naşterii – pentru copilul născut mort, 24 de ore de la data decesului – pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 15 zile şi 30 de zile pentru copilul cu vârsta de până la un an, găsit sau părăsit de mama în maternitate/unităţi sanitare.
F.P.
Da de cand doamne iarta-ma se ocupa DGA de certificate de nastere?